02 wrz Koncert Berlińskiego Chóru Państwowego i Katedralnego
Szanowni Państwo,
W piątek 30 sierpnia 2024 o godz. 19:00 w kościele Świętej Trójcy odbył się występ Berlińskiego Chóru Państwowego i Katedralnego na 5-lecie partnerstwa między parafią Świętej Trójcy w Warszawie, a Katedrą w Berlinie.
Chór pod kierownictwem Kai-Uwe Jirka wystąpił w towarzystwie Felixa Hielschera na organach i wykonał:
Berliński Chór Państwowy i Katedralny (Staats- und Domchor Berlin) uważany jest za najstarszą instytucję muzyczną w Berlinie. Pierwsze wzmianki o nim pochodzą z 1465 roku, a międzynarodową sławę zyskał w XIX wieku pod kierownictwem Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, Otto Nicolaia i Heinricha Augusta Neidhardta. Obecnie w różnych chórach – od DoMinis po Kurrende i Konzertchor – śpiewa ponad 300 chłopięcych i męskich głosów w wieku od pięciu do dwudziestu pięciu lat. Repertuar jest tak szeroki, jak grupy wiekowe. Podczas gdy najmłodsi rozpoczynają swój trening wokalny od śpiewu w ramach zabawy, wyszkoleni chórzyści koncertowi występują ze słynnymi zespołami, jak choćby Orkiestra Filharmonii Berlińskiej. Trasy koncertowe zawiodły chór do krajów Europy, USA, Japonii, Rosji i Izraela. Śpiewaków łączy ścisłe partnerstwo z lautten compagney Berlin, Rundfunkchor Berlin i Deutsches Symphonie-Orchester Berlin.
Kai-Uwe Jirka jest profesorem Dyrygentury Chóralnej i dyrygentem Berlińskiego Chóru Państwowego i Katedralnego od 2002 roku. Od roku 2006 sprawuje też funkcję dyrektora artystycznego Sing-Akademie zu Berlin.
Wykształcenie zdobył w Wyższej Szkole Muzyki, Teatru i Mediów w Hanowerze. W latach 1999-2001 sprawował funkcję kierownika chóru Opery Narodowej Dolnej Saksonii. Pracował z takimi grupami jak Rundfunkchor Berlin, Vokalconsort Berlin czy Hilliard Ensemble a także z takimi orkiestrami jak Narodowa Orkierstra Dolnej Saksonii czy Poczdamska Akademia Kameralna. Przygotowywał chór dla takich dyrygentów jak Ton Koopman, Kent Nagano, Claudio Abbado i Sir Simon Rattle. Od 2006 roku pracował razem z Lautten Compagney Berlin nad przygotowaniem licznych nieznanych XVIII-wiecznych utworów z archiwum Sing-Akademie do premierowych wykonań. Innym polem jego aktywności jest muzyka współczesna. W ostatnich latach kierował światowymi premierami utworów takich kompozytorów jak Luke Bedford, Jörg Birkenkötter i Katia Tchemberdji.