Koncerty

Kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy w Warszawie to miejsce o unikalnej akustyce. Już w XIX w. kościół słynął z pięknej muzyki towarzyszącej nabożeństwom oraz dzięki koncertującym tu wielkim artystom. W kwietniu 1825 r., w obecności cara Aleksandra I, na choralionie grał tutaj młody Fryderyk Chopin. Dzisiaj Parafia ewangelicko-augsburska Świętej Trójcy jest organizatorem koncertów muzyki chóralnej, klasycznej i eksperymentalnej, a także partnerem takich wydarzeń muzycznych jak : Festiwal Muzyki Cerkiewnej, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Krzyżowa Music – Muzyka dla Europy, Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica, Festiwal Muzyki Sakralnej Moniuszko w kościołach Warszawy czy Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny Chopin w sercu Warszawy.

Zapraszamy do śledzenia informacji o planowanych koncertach na stronie internetowej i na naszym profilu na Facebooku :

KONCERTY – 2022

W roku 2022 przygotowaliśmy prawie 50 różnego rodzaju wydarzeń, z czego znakomitą większość stanowią koncerty i spotkania muzyczne. Jesienią inaugurowaliśmy nowy cykl koncertowy muzyki organowej – krótkie koncerty w tzw. porze lunchu, w każdą środę o g.12:00.

08.01 g. 18:00 Parafialne kolędowanie

14.05 g.18:00 Noc Muzeów i próba otwarta chóru Semper Cantamus

21.05 g.17:00 Recital organowy prof. Juliana Gembalskiego

10.06 g. 19:00 koncert Hymnus Chorknaben (Stuttgart)

14.07 g. 19:00 koncert chóru dziecięcego Chormonie (Dresden)

06.09 g. 19:00 Jubileuszowy koncert Krzyżowa Music

23.09 g.18:00 XXXI Warszawski Koncert Muzyki Cerkiewnej

16.10 g. 16:00 Archanioł Dźwięków – XI Festiwal Oper Barokowych (Warszawska Opera Kameralna)

22.10 g. 19:00 koncert z cyklu Bach na 200-lecie UW

30.10 g. 19:00 Koncert Reformacyjny

02.12 g. 19:00 koncert z okazji Dnia Św. Łucji w wykonaniu Young Cathedral Voices (Uppsala)

19.12 g. 19:00 Koncert Bożonarodzeniowy

KONCERTY – 2019

28.12, g. 18:00 Bożonarodzeniowy koncert muzyki chóralnej – Chór Kameralny InLaetitia

07.12, g. 15:00 i 18:00 Koncert z okazji Dnia Świętej Łucji – Chór Katedralny z Uppsali (Szwecja) wstęp tylko po okazaniu wejściówki

10.11, g. 16:30 Requiem Aeternam – Polski Chór Kameralny pod dyr. J. Łukaszewskiego w ramach Festiwalu Muzyki Sakralnej „Moniuszko w kościołach Warszawy”, więcej informacji>

11.10, g.19:00 Jaspar Libuda Kontrabass Solo / cinematic bass solo z Berlina

05.10, g. 19:00 Koncert Chóru Kamerlanego Uniwersytetu w Munster

30.09, g. 18:30 Koncert muzyki barokowej „La Forza delle Stelle” – Królewska Szwedzka Orkiestra Kameralna

19.09, g. 19:00 Alessandro Stradella „San Giovanni Battista” oratorium – w ramach V Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica

16.09, g.19:30 Koncert Pokoju – Kantaty J.S. Bacha w wykonaniu Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej i Chóru Kameralnego Collegium Musicum UW

14.09, g. 18:00 Pamiętaj – Jesteśmy Polsko-Niemiecki koncert młodych wykonawców – Męski Chór Katedralny z Berlina pod dyr. Kai-Uwe Jirki oraz Anna Gaś i Przemysław Lechowski

10.09, g. 19:00 G.F.Haendel „Saul” oratorium – w ramach V Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica

03.09, g. 19:00 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Krzyżowa Music – otwarcie tournee jesiennego

15.06, g.18:00 Koncert chóru The Fresno and Visalia Master Chorales (USA)

31.05, g. 19:00 Gościnny koncert Chóru Berlin-Niederschonhausen

18.05, g. 22:00 Recital wokalno-fortepianowy w ramach warszawskiej Nocy Muzeów – wyst. Barbara Zamek i Przemysław Lechowski

17.05, g. 18:00 28. Warszawski Koncert Muzyki Cerkiewnej

27.04, g. 19:00 Organy i trąbka u Luteran – wyst. Christian Schmitt i Matthias Hofs

18.03, g. 16:00 próba otwarta zespołu Graindelavoix (Festiwal Nowe Epifanie)

27.01, g.18:00 Noworoczny Koncert Kolęd – Chór SWPS

20.01, g. 13:00 Dziecięcy Koncert Dobroczynny

06.01, g. 12:00 Koncert Kolęd – Chóry Vox Gaudi i Semper Cantamus

KONCERTY – 2020

01.09, g. 19:00 Krzyżowa Music – koncert otwierający jesienne tournée Polska – Niemcy

16.09, g. 20:00 Psałterz Polski III. Piżmo i Mirra Monodia Polska

18.09, g. 18:00 Koncert Muzyki Cerkiewnej – w ramach Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnówka

19.09, g. 18:00 Tam, gdzie krzyżują się ekumeniczne drogi – koncert chóru Semper Cantamus

Lunch Time Concerts

Opieka artystyczna:
Roman Szlaużys i Damian Skowroński

Od października do grudnia tego roku w każdą środę, w porze lunchu o godz. 12:00 można będzie posłuchać krótkich koncertów organowych.

Tzw. lunch time concerts to spotkanie melomanów przebywających w sercu Warszawy na półgodzinną ucztę muzyczną, której pomysłodawcą jest Pan Paweł Potoroczyn. W środku Stolicy, w środku tygodnia oraz w środku dnia we wnętrzu kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie regularnie rozbrzmiewać będzie muzyka organowa.

Chcielibyśmy, aby nasze koncerty stały się niezwykłą okazją dla wszystkich zabieganych lub tych, którzy akurat wtedy nie pracują, do obcowania ze sztuką na najwyższym poziomie. Lunch time concerts jest świetnym sposobem na oderwanie się w ciągu dnia od pędu miasta, pracy i połączenie krótkiej przerwy na lunch z udziałem w wydarzeniu kulturalnym, podczas którego możliwa będzie kontemplacja muzyki w pięknym wnętrzu kościoła.

Program lunch time concerts można bazuje na literaturze organowej różnych epok, muzyce kameralnej oraz improwizacjach organowych. Każdego tygodnia można będzie usłyszeć innych wykonawców oraz nowy repertuar.

Zachęcamy do odwiedzania nas co tydzień, w środę o 12:00 i odkrywania na nowo piękna brzmienia naszych organów oraz akustyki kościoła.

REPERTUAR

5   P A Ź D Z I E R N I K A   G . 1 2 : 0 0

Nicolaus Bruhns (1665-1697) – Praeludium in G  (wyk. Zofia Rogalska)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium chorałowe „Wenn wir höchsten Nöten sein” BWV 641  (wyk. Zofia Rogalska)
J. S. Bach – Sonata c-moll BWV 526 cz. III  (wyk. Władysław Widłak)
Juliusz Łuciuk (1927-2020) – Preludia Maryjne  (wyk. Władysław Widłak)

 

1 2   P A Ź D Z I E R N I K A   G . 1 2 : 0 0

Petr Eben (1929-2007) – Hommage à Dietrich Buxtehude (wyk. Grzegorz Bigas)
César Franck (1822-1890) – Pièce héroïque (wyk. Grzegorz Bigas)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium chorałowe „In dir ist Freude” BWV 615  (wyk. Zofia Rogalska)
P. Eben – A Festive Voluntary „Variations on Good King Wenceslas”  (wyk. Zofia Rogalska)

 

1 9   P A Ź D Z I E R N I K A  G . 1 2 : 0 0

Dieterich Buxtehude (ca.1637 – 1707) – Preludium fis-moll BuxWV 146
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) – Mein junges Leben hat ein End
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata, Adagio i Fuga C-dur BWV 564  (wyk. Krystian Klej)

 

2 6   P A Ź D Z I E R N I K A   G . 1 2 : 0 0

Georg Muffat (1653-1704) – Toccata septima
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga h-moll BWV 544
Charles Callahan (*1951) – Partita Lasst uns erfreuen  (wyk. Szymon Jarzyna)

2   L I S T O P A D A    G . 1 2 : 0 0

Nicolaus Bruhns (1665-1697) — Praeludium in G
Johann Sebastian Bach (1685-1750) — Preludium chorałowe In dir ist Freude BWV 615
Dietrich Buxtehude (1637- 1707) — Passacaglia in d BuxWV 161
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) — Sonata organowa f- moll op. 65 nr 1, cz. I Allegro moderato e serioso (wyk. Kinga Tomczak)

9   L I S T O P A D A   G . 1 2 : 0 0

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata, Adagio i Fuga C-dur BWV 564
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) – Ballo del Granduca SwWV 319
Petr Eben (1929-2007) – Nedelní hudba, cz. Finale (wyk. Mariusz Wycisk)

1 6   L I S T O P A D A    G . 1 2 : 0 0

Matthias Weckmann (ca.1616 – 1674) – Magnificat II. Toni
Johann Sebastian Bach (1685- 1750) – Sonata triowa d – moll BWV 527
Dieterich Buxtehude (ca.1637 – 1707) – Preludium in g BuxWV 148 (wyk. Karol Szutka)

2 3   L I S T O P A D A   G . 1 2 : 0 0

Johann Sebastian Bach (1685- 1750) – Sonata skrzypcowa BWV 1015, cz. 2,3 i 4
J.S. Bach – Preludium chorałowe Ein feste Burg BWV 720
J. S. Bach – Sarabanda i Gigue z Partity d-moll BWV 1004
Johann Gottfried Walther )1684-1748) – Concerto h-moll
wyk.: Michał Wałeczek (Organy), Aleksandra Tyrek (Skrzypce)

3 0  L I S T O P A D A   G . 1 2 : 0 0

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Opracowanie chorałowe Nun komm der Heiden Heiland BWV 599
Johann Pachelbel (1653-1706) – Aria in G P.24
J. S. Bach – Opracowanie chorałowe Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645
Max Reger (1873-1916) – Opracowanie chorałowe Wachet auf, ruft uns die Stimme op. 135a nr 25
J. S. Bach – Preludium i Fuga c-moll BWV 549 (wyk. Tomasz Szczerba)

7   G R U D N I A   G . 1 2 : 0 0

Nicolaus Bruhns (1665-1697) – Preludium G-dur
Friedrich Christian Mohrheim (1718-1780) – Wer nur den lieben Gott läßt walten
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – 3. część sonaty triowej d-moll BWV 527
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – II sonata organowa c-moll op. 65 nr 2  (wyk. Paweł Urbanek)

1 4   G R U D N I A   G . 1 2 : 0 0

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fantazja G-dur BWV 572
Mariusz Kozieł (*1998) – Wariacje nt. wybranej pieśni (improwizacja)
J.S. Bach – Preludium chorałowe O Mensch, bewein dein Sünde Groß BWV 622
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Preludium i fuga c-moll op. 37  (wyk. Mariusz Kozieł)

2 1   G R U D N I A   G . 1 2 : 0 0

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga a-moll BWV 551
Heinrich Scheidemann (1595-1663) – Galiarda in d
Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Nimm von uns, Herr, du treuer Gott
Georg Böhm (1661-1733) – Partita Freu dich sehr, o meine Seele
F. Presseisen (1985) – Improwizacja (wyk. Filip Presseisen)

KONCERTY – 2021

W sezonie jesienno-zimowym nasz kościół znów wypełniły dźwięki muzyki. Jak co roku udało nam się gościć Festiwal Krzyżowa Music oraz XXX Jubileuszowy Warszawski Koncert Muzyki Cerkiewnej – tym razem słuchaliśmy artystów z Łotwy, Rumunii, Węgier i Litwy, również w bardziej współczesnych brzmieniach

Licznie zgromadzona publiczność mogła również wziąć udział w koncercie w ramach Festiwalu Barok w Radości. Koncert, który odbył się pod kopułą związany był z pięćsetną rocznicą śmierci Josquina Desprez. Dzieła tego kompozytora wykonał legendarny francuski zespół Ensemble Clément Janequin pod charyzmatyczną dyrekcją Dominique’a Visse’a. Koncert poprzedziła prelekcja Pana Jakuba Burzyńskiego, który wprowadził publiczność w świat barokowej muzyki.

W ramach Festiwalu Muzyki Europy Wschodniej Eufonie nasz kościół odwiedził, nieprzerwanie działający od 1940 roku, wystąpi Chór Radia Łotewskiego pod batutą swojego dyrektora artystycznego, Sigvardsa Klavy. W repertuarze znalazły się utwory łotewskich, polskich, francuskich i szwedzkich kompozytorów XX wieku. Usłyszeliśmy także wspaniałe wykonanie „Ave Maria” na chór mieszany Antona Brucknera oraz „Die zwei blauen Augen” Gustava Mahlera w aranżacji kompozytora i dyrygenta Clytusa Gottwalda.

W muzyczną podróż kilkakrotnie zabierał nas również chór Semper Cantamus pod dyrekcją Pani kantor Zuzanny Kuźniak – najpierw w „Muzycznej bajaderce” – koncercie w ramach tegorocznych Europejskich Dni Dziedzictwa, a potem podczas Koncertu Reformacyjnego, podczas którego mogliśmy podziwiać muzykę protestancką nie tylko w wykonaniach chóralnych, ale i fortepianowych i organowych, dzięki talentom Anny Gaś, Romana Szlaużysa i Damiana Skowrońskiego.

Rok 2021 zakończył Koncert Bożonarodzeniowy oraz wykład Katedry Biologii Uniwersytetu Warszawskiego „W samym centrum Warszawy”.

Koncerty online

W ramach 35. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbył się koncert Fabryka Madrygałów w wykonaniu Leszka Lorenta i zespołu La Tempesta.

Warszawskie Spotkania Muzyczne pozowalają obcowac z muzyką kompozytowrów działających głównie w Warszawie.

Nazwa „madrygał” sugeruje rzecz zabawną i frywolną. Jednak nie w przypadku utworów Carla Gesualda da Venosa, w których słowo „śmierć” i jego pochodne wybrzmią podczas koncertu 184 razy. Ta przedziwna muzyka uzupełniona zostanie utworami stricte kościelnymi – motetami Jasquina Desprez i Mikołaja Zieleńskiego oraz tegoż samego Gesualda, którego życie, tak jak i twórczość, pełne było wielkich sprzeczności. Najbardziej zauważalna będzie jednak inna konfrontacja: dawnym wokalnym 5-głosowym kompozycjom przeciwstawimy zupełnie współczesne, improwizowane interludia perkusyjne.
Pięć wieków różnicy – a jak pięknie to razem brzmi.

200 kantat Bacha na 200-lecie UW

Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Parafia ewangelicko-augsburska Świętej Trójcy zaprasza na koncert z cyklu „Bach 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
BWV 1 Wie schön leuchtet der Morgenstern
BWV 182 Himmelskönig, sei willkommen
BWV 10 Meine Seel erhebt den Herren

Wykonawcy:
Joanna Radziszewska-Sojka – sopran
Helena Poczykowska – alt
Tomaš Lajtkep – tenor
Michał Dembiński – bas
Chór i Orkiestra Baroque Collegium 1685
Agnieszka Żarska – dyrygent, kierownictwo artystyczne

Nagranie dokonane 3 września 2020 r. w kościele ewangelicko-augsburskim Św. Trójcy w Warszawie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Opisy, libretta i tłumaczenia kantat na stronie www.bach.uw.edu.pl

Orkiestra Baroque Collegium 1685 w składzie:

skrzypce I: Magdalena Malá, Markéta Langová
skrzypce II: Bohumila Bidlová
skrzypce II/viola: Simona Tydlitátová
altówka: Lýdie Cillerová
wiolonczela, koncertmistrz: Marek Štryncl
kontrabas: Ondřej Štajnochr
fagot: Kryštof Lada
obój / obój da caccia I: Aleš Ambrosi
obój / obój da caccia II: Marta Neumannová
flety: Marek Špelina
pozytyw organowy: Filip Dvořák
róg naturalny I: Jiří Tarantík
róg naturalny II: Krzysztof Białasik
puzon: Andrzej Tkaczyk

Chór Baroque Collegium 1685 w składzie:

soprany: Magdalena Jacak, Małgorzata Kordas, Joanna Radziszewska-Sojka, Ewa Splewińska, Agnieszka Zachwieja
alty: Anna Bober, Alina Lelito, Helena Poczykowska, Bartłomiej Trzeszczoń, Barbara Zacher
tenory: Tomaš Lajtkep, Łukasz Nowak, Paweł Pecuszok
basy: Michał Barański, Marcin Budziaszek, Michał Dembiński