Wirtualna rzeczywistość Świętej Trójcy – spacer po kościele

Kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy w Warszawie jako pierwszy zabytek doczekał się wiernie odwzorowanego, interaktywnego modelu wnętrza. Teraz można swobodnie spacerować po wirtualnej przestrzeni obiektu i jednocześnie poznawać jego historię.

Interaktywny model został stworzony przez pracownię KCVA w formie aplikacji komputerowej. Wykorzystano w niej technologię silników 3D znaną z gier komputerowych. Dzięki temu użytkownik, niczym  gracz, ma pełną swobodę  poruszania się po precyzyjne odtworzonym wnętrzu budynku. Autorzy zwrócili uwagę nawet na takie szczegóły, jak wzory wyrzeźbione w ławach kościelnych, płaskorzeźby przy ołtarzu, czy witraże.

Właśnie swoboda poruszania się po trójwymiarowej przestrzeni i stopień jej odwzorowania jest główną cechą odróżniającą model przygotowany przez KCVA od „wirtualnych spacerów”. Te są bowiem stworzone na podstawie zdjęć, a użytkownik może zobaczyć wnętrza danego budynku tylko z góry ustalonych perspektyw.

Interaktywny spacer po kościele projektu Szymona Bogumiła Zuga został wzbogacony o szereg materiałów historycznych. Można np. porównać zdjęcia ołtarza z końca XVIII w. z jego współczesnym odpowiednikiem, czy prześledzić fazy rozbudowy podziemi kościoła. Połączenie rozrywki z edukacją zaowocowało interesującym sposobem prezentacji zabytkowego obiektu z perspektywy pierwszej osoby.

Projekt powstał z inicjatywy studia KCVA, jako sposób na promowanie wiedzy o zabytkowej architekturze Warszawy. Autorzy podkreślają, że obecny model to dopiero początek inicjatywy. Teraz planują tworzenie wiernych modeli zabytkowych nieistniejących już budynków.

Aplikacja jest darmowa. Dostępna na systemy Windows oraz MacOS.

{gallery}mala_galeria/kcva{/gallery}

Film, prezentujący aplikację (YouTube)