28 wrz Święto Muzyki Nowej – Trzy słowa, trzy kompozycje, jeden wspólny mianownik
Muzyka, światło i słowo – w tych przestrzeniach rozegra się projekt artystyczny, organizowany przez młodych, ambitnych twórców, działających przy Stowarzyszeniu „Varsoviae Regii Cantores”. Tematem przewodnim koncertu jest wiara, a właściwie sposób jej postrzegania w ostatnich wiekach, a nawet tysiącleciach, oraz w różnych tradycjach: rzymskokatolickiej, protestanckiej oraz w prastarej kulturze azteckiej. Zapraszamy w sobotę, 20 października 2012 r., o godzinie 19:00 do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie. Wstęp wolny.
Ja Poeta, wstąpiłem w różno-kwiatowe ogrody, miejsca radości i przyjemności
Gdzie rosa pokrywa wszystko, niczym deszcz słonecznych promieni.
Gdzie brzmią pieśni słodkie ptaków najrozmaitszych.
Gdzie ptak ‘coyol’ rozrzuca swą pieśń dokoła
Gdzie brzmią głosy rozradowane przez Tego, Który jest przyczyną Wszystkiego,
Który jest Bogiem, ohuaya, ohuaya!
(Pieśń wiosenna, tłum. z jez. Nahuatl – Piotr Tabakiernik)
Jesień jest porą roku sprzyjającą zadumie i refleksji. W ten nastrój wkomponowany został program koncertu muzyki wokalno-instrumentalnej, napisanej przez obiecujących warszawskich kompozytorów młodego pokolenia. Wybrane utwory łączy obszar wiary i dialogu z „Tym, który jest przyczyną wszystkiego”, a to wszystko w akustycznie doskonałej przestrzeni Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie.
Wieczór rozpocznie prawykonanie „Stojąc z daleka” Ignacego Zalewskiego – kompozycji powstałej na zamówienie Stowarzyszenia i Chóru Varsoviae Regii Cantores. W konstrukcji utworu na pierwszy plan wysuwa się dialog między chórem mieszanym i chórem dziecięcym. Chór mieszany reprezentuje w tym dialogu stronę wątpiącą, natomiast chór dziecięcy obrazuje czystą, prostą i naiwną wiarę. W warstwie chóru dziecięcego odnajdziemy pierwsze takty melodii znanej pieśni luterańskiej „O wspaniały Królu chwały”.
Kolejne dzieło – „Xopancuicatl” (Pieśń wiosenna) Piotra Tabakiernika ‑ skomponowane zostało do słów w języku Nahuatl z grupy Uto-Azteckiej. Tekst wysławia Boga, jednak nie wiemy o jakiego Boga/boga konkretnie chodzi. Utwór wykorzystuje ciekawe efekty przestrzenne oraz dźwiękowe. W partii chóralnej znajdziemy fragmenty mówione (parlando), okrzyki radości imitujące procesyjne przejście ludności, którym towarzyszy także dźwięk szelestu lastry, oraz nietypowe i rzadko stosowane brzmienie gry na kieliszkach (cristalofono).
W finale usłyszymy „Messa dell’Uomo Moderno” Kamila Staszowskiego. Ta swoista „msza” jest metaforyczną próbą odnalezienia miejsca tradycji w świecie człowieka współczesnego. Z jednej strony utwór charakteryzują nietypowe brzmienia, sięgnięcie po oryginalne instrumentarium (waterphone, simantry) i swobodne podejście do formy, z drugiej zaś strony nawiązanie do formy mszalnej i wykorzystanie tekstu liturgicznego mszy tradycyjnej zwanej trydencką (Missale Romanum, 1962). Kompozycja łączy tradycję i współczesność.
Dla zgromadzonej publiczności wystąpi młody, ale już utytułowany chór Varsoviae Regii Cantores oraz Chór Dziecięcy Parafii Ewnagelicko-Augsburskiej Świętej Trójcy w Warszawie. Partie solowe na instrumentach perkusyjnych zagra Leszek Lorent. Zespół muzyczny poprowadzi koncertmistrz – Małgorzata Wasiucionek, natomiast całością będzie dyrygowała Joanna Maluga – szef artystyczny projektu. Wizualizacje interaktywne stworzy na oczach widzów Andrzej Kopeć.
Koncert odbędzie się w sobotę, 20 października 2012 r., o godzinie 19:00, w kościele ewangelicko‑augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie, Plac Małachowskiego 1.
Ambitny program oraz wykonanie artystyczne na najwyższym poziomie gwarantuje niezapomniane doznania. Zapraszamy na prawdziwe Święto Muzyki Nowej!
Wstęp wolny.
Więcej informacji:
Główny organizator:
Stowarzyszenie „Varsoviae Regii Cantores”
Współorganizatorzy koncertu:
Parafia Ewangelicko-Augsburska Świętej Trójcy w Warszawie
Warszawski Kwartał Muzyczny
Mecenasem koncertu jest Fundacja BGŻ
Patroni:
Religia TV, VOX FM, Ekumenizm.pl, www.kulturalnie.waw.pl, Fundacja Cultura Animi, Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina, Ambasada Republiki Indonezji
***
Chór kameralny Varsoviae Regii Cantores powstał w 2009 roku. Od początku istnienia koncentrował się na wykonawstwie muzyki renesansowej i współczesnej, oraz łączeniu tych dwóch gatunków. w repertuarze zespołu znajduje się głównie muzyka sakralna, którą grupa regularnie prezentuje w rzymskokatolickich i protestanckich świątyniach Warszawy.
Dużym sukcesem chóru był udział w koncercie Pasji wg Św. Mateusza J.S. Bacha pod batutą holenderskiego dyrygenta Harrego Brassera, w marcu 2010. w maju 2010 chór wziął udział Nocy Muzeów w kościele Ewangelicko Augsburskim Św. Trójcy, w tym samym miesiącu wystąpił podczas koncertu charytatywnego na rzecz Haiti, gdzie śpiewał
u boku Sinfonii Iuventus. We wrześniu 2010 zespół uczestniczył w nowatorskim projekcie – oratorium Piekło nasze, autorstwa Aleksandry Gryki, które zostało wykonane z okazji 10-lecia istnienia Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie. Miesiąc później chór był gościem specjalnym ekumenicznych warsztatów chóralnych Wniebogłosy. w kwietniu 2011 wykonał Pasję Św. Mateusza J.S. Bacha w filharmonii w Haarlem, w Amsterdamie,
w Wielki Piątek w ramach obchodów 100-lecia filharmonii, pod batutą holenderskiego dyrygenta Harrego Brassera, z udziałem orkiestry RBO Sinfonia oraz solistów. w listopadzie 2011 r. Varsovie Regii Cantores zdobył Srebrną lirę (II miejsce) w kategorii chóry mieszane dorośli na VII Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Varsovia Cantat. w maju 2012 r. – srebrny dyplom na Ogólnopolskim Turnieju Chórów LEGNICA CANTAT 43, a w czerwcu 2012 – złoty dyplom i II miejsce na VII Festiwalu Muzyki Chóralnej Mater Misericordiae.
Od października 2011 r. działalność zespołu wspiera założone przez muzyków chóru Stowarzyszenie „Varsoviae Regii Cantores”.
***
Chór Dziecięcy Parafii Ewnagelicko-Augsburskiej Świętej Trójcy w Warszawie powstał w 2009 roku. Zespołem od początku istnienia kieruje kantor parafii – Joanna Maluga. W chórze śpiewa obecnie czterdzieścioro dzieci w wieku 4-13 lat. Próby zespołu odbywają się w dwóch grupach wiekowych. Chór Dziecięcy występuje regularnie w rodzimej parafii, w filii parafii w Warszawie Włochach, a także w ośrodku Tabita w Konstancinie Jeziornej. W roku 2012 stworzony został chór młodzieżowy, który stwarza szansę rozwoju wokalnego pierwszym absolwentom zespołu dziecięcego.
***
Joanna Maluga ukończyła dyrygenturę chóralną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bogdana Goli (dyplom z wyróżnieniem). Studia kontynuowała w Akademii Muzycznej w Budapeszcie w klasie prof. Petera Erdeia, gdzie uzyskała Advanced Diploma in Choral Conducting. Obecnie jest doktorantką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Joanna Maluga była stypendystką: Balassi Institute, International Kodály Society, Hungarian Scholarship Board oraz dwukrotnie Foundation for the Kodály Institute.
Umiejętności dyrygenckie doskonaliła w klasach mistrzowskich prof. Ragnara Rasmussena (Norwegia), prof. Jo hannesa Prinza (Austria). Jako dyrygent współpracowała z Chórem kameralnym Vox animae (Chorwacja), APZ Tone Tomšič Univerze v Ljubljani (Słowenia), Coro da Camera di Varese (Włochy), Chórem Mieszanym Akademii Muzycznej im. F. Liszta (Węgry), Chórem Mieszanym Kodály Institute (Węgry), Chórem Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, Chórem Mieszanym ZPSM im. F. Chopina w Warszawie.
Joanna Maluga jest założycielem i dyrygentem chóru kameralnego Varsoviae Regii Cantores. Od czerwca 2011 pełni również obowiązki wiceprezesa Stowarzyszenia „Varsoviae Regii Cantores”. w paźdzerniku 2010 podjęła dwuletnie studia podyplomowe w zakresie emisji głosu na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Zawodowo Joanna Maluga związana jest z Parafią Ewangelicko-Augsburską Świętej Trójcy, gdzie pełni obowiązki kantora oraz prowadzi chór dziecięcy i młodzieżowy.
***
Leszek Lorent – perkusista, absolwent UMFC w klasie perkusji prof. Stanisława Skoczyńskiego (dyplom z wyróżnieniem), doktorant i wykładowca macierzystej Uczelni. w latach 2006-2009 uczestniczył w kursach interpretacji Nowej Muzyki w Tallinie. Kształcił się również w Conservatoire National Superieur Musique et Danse de Lyon w mistrzowskiej klasie prof. Jeana Geoffroya. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Banku Societe Generale. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów perkusyjnych. Ma na swoim koncie prawykonania wielu dzieł perkusyjnych kompozytorów młodego pokolenia. Współpracuje z uniwersyteckim Studium Muzyki Nowej. Członek i współzałożyciel Stowarzyszenia Artystów Euforis. Specjalizuje się w interpretacji kompozycji multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego.
***
Małgorzata Wasiucionek – wybitna skrzypaczka młodego pokolenia, studentka UMFC w klasie prof. Romana Lasockiego. Pobierała lekcje m. in. u Maxima Vengerova. Jako solistka koncertowała z wieloma orkiestrami w kraju (Filharmonie: Śląska, Dolnośląska, Białostocka) i za granicą: Neue Lausitzer Philharmonie w Görlitz, Loh-Orchester Sondershausen, Orkiestra Symfoniczna Miasta Cottbus (Niemcy), a także z Orkiestra Miasta Calgary (Kanada).
***
Kamil Staszowski urodził się w Wodzisławiu Śląskim. Jest kompozytorem, pianistą i organistą. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie kompozycji prof. Stanisława Moryto (2012), absolwentem klasy fortepianu prof. UŚ Marii Warchoł-Sobiesiak w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. K. i A. Szafranków w Rybniku (2007). Jego kompozycje były wykonywane w wielu miejscach w Polsce, a także w USA, w Grecji i we Francji. Kamil Staszowski jest autorem Hejnału Wodzisławia Śląskiego. Jest laureatem konkursów muzycznych i literackich. Był stypendystą Prezesa Rady Ministrów, Marszałka Województwa Śląskiego, Idyllwild Arts Summer Academy (Kalifornia, USA), w roku 2004 został uhonorowany nagrodą Śląski Talent Roku.
***
Ignacy Zalewski – kompozytor bardzo młody, ale już utytułowany. Student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Marcina Błażewicza. Jego największe osiągnięcia obejmują: i nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda (2010), III nagrodę oraz Nagrodę Publiczności (2008) oraz i nagrodę (2009) na Konkursie Kompozytorskim Uczniowskiego Forum Muzycznego, II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. M. Gordiejuka w Bydgoszczy (2008), II nagrodę oraz wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Srebrna Szybka w Krakowie (2009). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009) oraz Pro Polonia Society (2012).
Jego utwory wykonywane były m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Lwowskiej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie.
***
Piotr Tabakiernik – kompozytor i improwizator. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie kompozycji Prof. Stanisława Moryto. w zakresie improwizacji kształcił się u Prof. Szábolcsa Esztényiego. Laureat i nagrody na Konkursie Kompozytoskim im. Tadeusza Bairda (2012), III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku (2007), III nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Kolęd i Pastorałek w Będzinie (2006), IV nagrody i nagrody specjalnej na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra w Czestochowie (2006), II nagrody na VI Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Uczniowskiego Forum Muzycznego w Warszawie (2005), II nagrody i wyróżnienia na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Vox Basilicae Calissiensis w Kaliszu (2005). Stypendysta Keimyung Research Foundation. Jego utwory wykonywane były w kraju, w ramach festiwali takich jak Warszawska Jesień, Musica Sacra w Częstochowie, Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku oraz za granicą (Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Białoruś, Ukraina, Włochy). Od roku 2009 jest asystentem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, współpracuje również z Muzeum Fryderyka Chopina. Autor muzyki do spektakli teatralnych (Studio Teatralne Koło), zajmuje się również komponowaniem muzyki filmowej. w 2007 roku film Der Kloane/The Runt z muzyką jego autorstwa, znalazł się w finale międzynarodowego konkursu European Talent Competition: Screening.
Piotr Tabakiernik aktywnie zajmuje się działalnością performatywną i happenerską, czego przykładem mogą być projekty takie jak Bösendorfer PROJECT – trwający 9 godzin bez przerwy pół-improwizowany utwór o charakterze minimal music czy Feedback – odgrywany w białej, oświetlonej setkami jarzeniówek hali fabrycznej wielogodzinny koncert na dźwięki telewizorów sprzęganych z kamerami, z utworem Vexations Erica Satie, brzmiącym nieustannie w tle. w 2011 roku współtworzył polsko-ukraiński projekt Tak zwana ludzkość w obłędzie, w ramach którego wystawiono sześć symultanicznych spektakli według tekstów Stanisława Ignacego Witkiewicza.