powrót na poprzednią stronę

Hasło miesiąca

"Siódmego dnia jest sabat Pana, twojego Boga. Nie będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służąca, ani twój osioł, ani twoje bydlę, ani obcy przybysz, który mieszka w twoich bramach." 5 Mż 5,14

Dyspozycja organów  firmy „Gebrüder Hillebrand” kościele w ewangelicko-augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie (1998)

 

 

Hauptwerk

(C - g’’’)

Oberwerk

(schwellbar)

(C -  g’’’)

Pedal

(C - f’)

Bordun 16’

Prinzipal 8’

Rohrflöte 8’

Octave 4’

Traversflöte 4’

Quinte 2 2/3’

Octave 2’

Cornet 5f

Mixtur 4f 1 1/3’

Trompete 8’

Gedackt 8’

Gambe 8’

Quintade 8’

Prinzipal 4’

Holzflöte 4’

Nasat 2 2/3’

Waldflöte 2’

Terz 1 3/5’

Quinte 1 1/3’

Scharf 3f 1’

Dulzian 8’

Tremulant

Prinzipalbass 16’

Subbas 16’

Octavbass 8’

Gemshorn 8’

Octave 4’

Nachthorn 2’

Posaune 16’

Trompete 8’

Trompete 4

 

Koppeln

OW/HW

HW/ P

OW/P

W 1998 roku kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy, po blisko 60 latach przerwy, otrzymał znów organy godne swej dawnej i bogatej tradycji muzycznej. Z tą świątynią łączą się przecież nazwiska Elsnera, Freyera i Moniuszki. Tu koncertowali Chopin i Saint-Saëns.

Organy, oddane do użytku w 1998 roku, są dziełem renomowanej firmy organmistrzowskiej Hillebrand z Hanoweru, cenionej tak za swe znakomite instrumenty, jak i za wzorcowe rekonstrukcje organów zabytkowych. Instrument posiada 30 głosów, 2 klawiatury manuałowe i klawiaturę pedałową. Głosy rozmieszczone są w trzech planach brzmieniowych: Hauptwerk (manuał I), Oberwerk (manuał II) i pedał. Ze względu na charakter brzmienia, głosy dzielą się na poszczególne grupy: głosy pryncypałowe – głosy podstawowe, z nich składa się organowe „pleno", głosy fletowe, głosy smyczkujące – przypominające barwą instrumenty smyczkowe (np. Gamba), głosy alikwotowe – grające na wysokości wybranych tonów harmonicznych (np. Kwinta, Tercja, Kornet czy Mixtura), głosy językowe – naśladujące instrumenty dęte (np. Trąbka, Puzon, Dulzian).

Dyspozycja organów (zestaw wszystkich głosów) nawiązuje do epoki niemieckiego baroku, okresu największego rozkwitu sztuki organowej, szczególnie tej inspirowanej chorałem protestanckim. A ten sam chorał sprzed stuleci jest przecież nieodzownym elementem każdego nabożeństwa w kościele Św. Trójcy, tak jak we wszystkich kościołach ewangelicko-augsburskich w Polsce. Instrument utrzymany w takiej stylistyce wyróżnia się bogactwem kolorystycznym brzmienia a zróżnicowanie charakteru i barwy poszczególnych jego głosów umożliwia klarowne oddanie wielogłosowej struktury utworu.

Strój organów jest nierównomiernie temperowany (wersja "Neidhardt 3" – od nazwiska jej twórcy z pierwszej połowy XVIII w.). Od równomiernie temperowanego stroju, stosowanego powszechnie dzisiaj, różni się tym, że z 12 kwint koła kwintowego, 3 są w nim czyste, co powoduje zróżnicowanie brzmienia poszczególnych tonacji. W stroju równomiernie temperowanym, wszystkie kwinty są pomniejszone o tę samą wartość, żadna nie jest prawdziwie czysta i wszystkie tonacje brzmią tak samo.

W instrumencie zastosowane zostały wiatrownie klapowo-zasuwowe (dębowe skrzynie ze sprężonym powietrzem, na których stoją piszczałki) i traktura mechaniczna, dzięki czemu ruch palca na klawiszu jest przeniesiony do piszczałki w sposób najprecyzyjniejszy z możliwych.

Warto zwrócić uwagę, że Oberwerk, choć barokowy w dyspozycji, wyposażony został w żaluzję – atrybut instrumentów XIX-wiecznych – pozwalającą na płynne narastanie lub zanikanie dźwięku. Poszerza to w pewnym stopniu zakres literatury organowej możliwej do wykonania na tych organach.

Tak jak w dawnych wiekach, tylko tradycyjne materiały posłużyły do zbudowania tego instrumentu – wysokogatunkowe drewno, metal (stop cyny i ołowiu) i skóra, żadnych tworzyw sztucznych.

Nowe organy umieszczone zostały w optymalnym miejscu, biorąc pod uwagę racje zarówno akustyczne jak i architektoniczne. Przez znawców są zaliczane do najlepszych instrumentów w Polsce.

Zobacz także

Spotkanie grupy Debora

Spotkanie grupy Debora dla osób przygotowujących się do podjęcia decyzji o wstąpieniu do Kościoła ewangelicko-augsburskiego odbędzie się 31 stycznia (środa) o godz. 19:30, a nie jak poprzednio ogłaszano 30.01. Członków...

WIRTUALNA  RZECZYWISTOŚĆ TRÓJCY ŚWIĘTEJ

Pracownia KCVA specjalizująca się w tworzeniu wirtualnych modeli wnętrz obiektów architektonicznych stworzyła wirtualny model wnętrza Kościoła pw. Świetej Trójcy. Spacer po modelu świątyni jest przykładem zastosowania technologii 3d stosowanej w przemyśle gier komputerowych. Wymagania sprzętowe : Procesor 2 rdzeniowy, 2 GB pamięci ram, karta graficzna ATI lub NVIDIA, 700 MB wolnej przestrzeni dyskowej.

>> POBIERZ <<

 

www.kcvastudio.com

Odwiedź także






{noembedvideo}